2013-12-02

Mine mål med viltstellet

Viltstell eller viltpleie er noe mange har hørt om og som vi tillegger forskjellige betydninger. Denne bloggen er opprettet for å informere om forskjellige tiltak for forskjellige matviltarter.

Utgangspunktet er et brakklagt småbruk på nordvestlandet med fallende bestand av hjortevilt. Hjortekvoten er satt til fire hjort og fri avskyting av rådyr, men det er ikke nok dyr til å fylle kvoten i terrenget. Alder og kjønnssammensetningen er svært ubalansert med noen få koller og rådyrgeiter samt en rådyrbukk.

Mål for tiltakene:

1: Etablere området som et brunstområde for hjort.
2: Bygge en stedegen rådyrstamme som tåler beskatning.
3: Øke bestanden av skogsfugl.


Mer om målene:
Jeg ønsker å kunne høre brunstbrøling i lia om høsten samtidig som jeg selvsagt ønsker tilgang på det sunne hjortekjøttet. Å kunne få se hjorten oftere, og spesielt voksne bukker (3-12 år) er en så sterk opplevelse at jeg setter dette som et spesifikt mål. Det er et hårete mål med tanke på tilgjengelig areal, jaktpress på hjort og spesielt jakten på bukker, men jeg mener det er et realistisk mål.
Kolle med fjorårskalv fanget på viltkamera
Koller med kalv som overlever vinteren ønsker jeg å kunne følge på mine viltkamera gjennom sesongene. Gjennom god næringstilgang skal jeg forsøke å etablere en stedegen grunnstamme av bukker og koller. Omtrent 50% av dyrene er trekkdyr, men resten etablerer seg i større eller mindre områder og lever mye av livet sitt der. Dette akter jeg å benytte meg av.



På eiendommen er det to rådyrgeiter allerede, samt en rådyrbukk som jeg "deler" med en nabo. Jeg ønsker flere rådyrgeiter og bukker, i et slikt antall at de kan beskattes. Rådyra er stedegne så dette er veldig målbart.

Rådyrbukk som er etter rådyrgeit i brunst

Det er en stamme av skogsfugl/orrfugl på eiendommen. Denne stammen er veldig lokal og liten. Å øke bestanden her blir utfordrende da få tiltak er kjent i Norge. Jeg kan for lite selv om orrfuglen til å være spesifikk så viltstell for skogsfugl og kanskje lirype/fjellrype gleder jeg meg til å lære mer om.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar