2013-12-03

Rovdyrkontroll - viktig for viltet eller jegeren..

Noe av det første jegere i Norge tenker når det kommer til viltstell er predatorkontroll/rovdyrnedskyting. Jeg forstår godt dette da jakt generelt blir ansett for å være mye mer interresant enn skogskjøtsel og jordbruk. Alikevel føler jeg selv på at dette blir litt for lettvint i forhold til viltets reelle behov. Min tanke er at viltets primærbehov er skjul, mat og ro. Har viltet skjul, så hjelper dette også mot rovdyr. Derfor er det for meg viktigere å tenke på tilgjengelig skjul enn rovdyrbestanden når det kommer til hjorteviltet. Motorsaga og plantespaden er viktigere for bestanden enn rifla i viltstellet etter min mening.

Jakt er selvsagt en flott opplevelse i seg selv, og rovdyrbestandene må holdes under kontroll for at vi ikke skal få for store svingninger i både rovdyr- og viltstammene. Men de grunnleggende behovene for viltet kommer alikevel først. Mat, skjul og ro.

Et viltkamera med MMS funksjon sendte meg dette bildet en kveld.


Bildet viser noen høyballer til venstre, og til høyre i det lyse feltet kan vi se en rev som er ute på matsøk.

På denne plassen vet jeg at ei rådyrgeit har tilholdssted, og denne geita hadde besøk av rådyrbukk under brunsten. Alt fanget på viltkamera. Derfor er det rimelig å anta at det kommer killinger til våren, og siden jeg har som mål å få fram en større rådyrstamme ønsker jeg ikke at en rev har dette stedet på sin rute for matsøk. Det er greit med skjul og mat i dette området. Alikevel akter jeg å få tatt ut denne reven siden rådyrstammen er for liten til å tåle beskatning enda. Kanskje virker dette inkonsekvent i forhold til mine meninger om prioritering i viltstellet men i forhold til rådyrstammen og lokasjonen velger jeg å si at denne reven bør tas ut.

Planen er å sette opp en forstasjon med forspreder som sprer små mengder hundetørrfor etter jula. Når reven er innforet blir det å sitte på post en måneskinnsnatt med skareføre og se om jeg får trygget framtiden for rådyrgeita og killingene. Pelsen til reven bør også være på høyden i januar så den kommer også til nytte.

Konklusjonen på det innledende spørsmålet om hvem rovdyrkontrollen er viktig for blir at det er viktig både for jegeren og viltet. Dog kan det være litt brutalt for rovdyra. Da gjelder det å ha i bakhodet at naturen faktisk er brutal, og at vilpleie handler om balanse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar