2014-01-18

Hvor stor viltåker?

I et innlegg på et jakt og skytterforum var det en som nevnte at han hadde 70 dekar med viltåker. Det fikk ihvertfall meg og sikkert et par andre til å sperre opp øynene og tenke at det var da voldsomt.
Dette blir bra viltåker..

Jeg synes det var voldsomt fordi det koster å ha viltåker. Kjøring med traktor, bruk av utstyr som plog og harv, jordanalyser, kunstgjødsel, kalk, frø osv. 70 dekar er mye viltåker, svært mye. Jeg undret meg også over hvor mye skog han hadde siden han hadde behov for en så stor viltåker.
Det kom senere fram at vedkommende drev med dyrking av erter, sannsynligvis til produksjon av for, og dette var erteåkeren hans. Elgen og rådyra likte åkeren hans veldig godt og derfor omtalte han åkeren som "viltåker".
Morsom spøk, men det reiser spørsmålet om hvor mye viltåker man bør sikte mot å ha. Svaret på det spørsmålet er et nytt spørsmål. Hvor mye skog har du, og hvor bra er skjul og beite der.. Ref: Skogpleie - skjul og mat.

Siden hjortedyra er avhengige av beite i skogen, med mindre det er gårdbrukere som ikke har noe imot å drive med åker for dyras skyld og ikke økonomi, er skog nøkkelen her. Kvaliteten på skogen for hjortedyra er også tellende. Hvordan er det med skjul, hvordan er skogsdriften, og hvor stor er tettheten av hjortedyr som er avhengige av skogen. Hvor mye veksler skogen mellom barskog og lauvskog, hva er alderen osv. Det er mange parametre som virker inn, men som med mye annet er det forsket på dette i USA og der kom de til et svar på dette spørsmålet.
Om noen uker blir det bra

Gitt optimal størrelse på hjortedyrbestanden i forhold til skogen (beite, skjul og bestandstetthet) fant de at 1-2% viltåker i forhold til skogsarealet var optimalt. Mindre areal viltåker, og dyra fikk mindre næring enn optimalt samt at åkeren ble ødelagt/snauspist. Større areal viltåker, og dyra greide ikke nyttigjøre seg all næringen eller bestanden vokste mer enn hva som var optimalt for bestanden.

På mine 1800 dekar produktivt areal for hjortedyr (eller 1800 mål om du vil) bør jeg altså ha 18-36 dekar viltåker. Med 29 dekar innmark tilgjengelig ligger jeg midt i der jeg bør ligge hvis jeg tar all brakklagt innmark i bruk til viltåker. Jeg kommer neppe til å dra mitt viltstell så langt da det vil kreve mye tid og penger, men vi får se. Ref. Mine mål med viltstellet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar