2015-01-12

Skremmer viltkamera hjorteviltet, oppfølging 1

Jeg skrev litt om undersøkelsen hvor de undersøkte hvorvidt viltkamera skremmer hjorteviltet tidligere. For å høste erfaringer fra eget terreng har jeg stilt kameraene til å ta bildeserier slik at det blir bilder over litt tid. Noen av kameraene står fortsatt i øyehøyde mens andre står høyt. Under er noen resultater fra den siste tiden.

Ref: http://viltstell.blogspot.no/2015/01/viltkamera-skremmer-hjorteviltet.html



Eksempel 1: Kamera i øyehøyde for hjorten. Her er kolla definitivt oppmerksom på kameraet men viser ikke tegn på å være skremt.



Eksempel 2: Kameraet i øyehøyde for hjorten. Spissbukken gir jevnt over blaffen ser det ut til. Er rolig nok til å slippe litt ballast mens den går forbi kameraet.



Eksempel 3: Kameraet litt over øyehøyde for rådyr. Men de ser ut til å gi blaffen. Rådyr må forresten være norges flotteste hjortevilt etter min mening.


Konklusjon? Ikke egentlig.. Det ser ut til at hjorten er litt mer varsom enn rådyra men det er individforskjeller. Å få kameraet høyt vil bli en prioritet for meg framover når jeg setter ut viltkamera.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar