2015-01-05

Bygging av bro

Litt utenfor tema kanskje, men alikevel relevant.

På bruket jeg bedriver viltstell går det flere små elver. Disse gjør at dyra har tilgang til vann til nesten enhver tid. Unntaket var i fjor med en lang og kald vinter uten snø. Da frøs alt vann til slik at jeg valgte å  slå opp åpen råk for de.

For å komme til noe av innmarka må jeg krysse en av disse elvene, og helst med en traktor som veier omtrent to tonn. Å dyrke opp viltåker uten å bruke traktor er langvarig og slitsomt arbeide så traktoren må i bruk.

Den eksisterende brua ble satt opp for 30 år siden av tømmer. Den var nok moden for å erstattes, og vel så det.
Ikke spesielt HMS vennelig bru

Men fundamentet er godt. Stor stein som er stablet opp. Se forøvrig tilstanden på tømmeret. Ikke akkurat trygt å gå over dette.




Før jeg begynte å rive var det å sjekke litt rundt hva som var "riktig" dimensjon og måte å gjøre dette på hvis jeg skulle bruke impregnerte materialer. Tommelfingerregelen var å erstatte tømmeret med samme dimensjon impregnerte materialer.
Bærende elementer ble laget av 2x6" med dekke i 1,5". Det ble lagt avstivninger under på tre steder som også ble stivet av med endestokker som vist på skissen under. Traktoren har sporvidde på 177cm så dobbelt lag bærebjelker ble lagt der og limt+boltet sammen.
Endeveden ble beskyttet mot jord med skiferheller. Til våren nå skal broa tjærebres, og da tar jeg av noen tverrbjelker for å få smurt inn endeveden godt også.

Konseptskisse for opplegging og avsstiving
Gjennomføring, på gammelt fundament

Resultatet ble riktig så pent. En fordel med å bruke samme dimensjoner som eksisterende var at av og påkjøring kom i samme høyde som den gamle broa.

Kjørebru


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar